پایگاه خبری تحلیلی صفیر دلوار

Safire Delvar News Agency

  تاریخ انتشار : ، -78 فروردين ماه، -621 

تلاش های پشت پرده ترکیه برای احیای روابط با دولت اسد

از طرف دیگر، می توان به تلاش آنکارا برای برقراری ارتباط به دولت سوریه اشاره کرد که یکی دیگر از نشانه های درماندگی و انزوای این کشور است. ترکیه که تا مدتی قبل یکی از سرسخت ترین دشمنان بشار اسد و حکومت سوریه بود و سعی در ریشه کن کردن دولت این کشور داشت، در حال حاضر در پی یافتن روزنه‌ای برای برقراری ارتباط با دولت سوریه است.

پایگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» در مطلبی به معضلات کنونی سیاست خارجی ترکیه و تلاش های اردوغان و نخست وزیر جدید این کشور برای خروج از انزوای سیاسی و دیپلماتیک پرداخته است و معتقد است: «رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و بنعلی ییلیدریم که توسط اردوغان به عنوان نخست وزیر  انتخاب شد، حاضر به اعتراف به اشتباهاتشان در عرصه سیاست خارجی نیستند اما در عین حال به نظر می رسد مصمم هستند ترکیه را از یک انزوای سیاسی و دیپلماتیک فزاینده نجات دهند».

 در ادامه در این مطلب آمده است: یکی از راه‌های که اردوغان تلاش می کند از انزوا درسیاست خارجی بیرون بیاید، مقصر جلوه دادن داود اغلو نخست وزیر سابق است.ترکیه در حال حاضر مشتاق به بهبود روابط خود با بازیگرانی همچون مصر، روسیه، سوریه و اسرائیل است. تلاش برای بهبود روابط با اسرائیل پیش از این آغاز شده بود. در همین زمینه، فریدون سینیرلی‌اوغلو، معاون وزیر خارجه ترکیه به عنوان سفیر سابق ترکیه در تل آویو، مذاکرات محرمانه ای را با همتایان اسرائیلی خود برگزار کرده است. با وجود برخی نشانه های مثبت از بهبود روابط بین دو کشور، هنوز چیز ملموسی از مذاکرات به بیرون درز نکرده است.

منابع عالی رتبه در ترکیه که خواستند نامشان فاش نشود، با اعلام این خبر تاکید کردند قرار است هیات‌هایی از دو طرف به ریاست فریدون سینیرلی‌اوغلو، معاون وزیر خارجه ترکیه و جوزف سیچان اوور، نماینده ویژه نخست وزیر اسراییل در 26 ژوئن با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند.

نخست وزیر جدید ترکیه اخیرا پیام‌های صلح جویانه ای را برای روسیه، سوریه و مصر فرستاده است. او در مورد  رابطه با روسیه گفته است: «هیچ گونه دشمنی میان کشورهایی که در اطراف دریای سیاه و مدیترانه قرار دارند نمی‌تواند تداوم داشته باشد».

ییلیدریم در مورد سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه در نوامبر سال گذشته، گفت: « این مسئله ای بود که میان ما و روسیه اتفاق افتاد. ما اجازه نمی‌دهیم کشوری حاکمیت و تمامیت ارضی ما را مورد تعرض قرار دهد؛ اما عقلانی هم نیست که روی یک حادثه تا این حد تمرکز کنیم. باید نگاه وسیع تری به روابط و مناسبات داشته باشیم. هیچ دشمنی میان مردم دو کشور وجود ندارد. می‌توانیم به دوران خوب گذشته برگردیم و حتی روابط مان را نسبت به قبل توسعه دهیم».

ییلیدریم از تمایل اردوغان برای بهبود روابط سخن گفت و افزود که درهای مذاکره میان دو کشور برای بهبود روابط باز است.

اردوغان در 12 ژوئن  و در سالروز استقلال روسیه، با ارسال پیامی به پوتین، خواستار بهبود روابط میان دو کشور شد و اظهار امیدواری کرد که روابط میان دو کشور به نحو شایسته ای بهبود پیدا کند. طرفداران و وابستگان دولت بلافاصله بعد از این اقدام، از بهبود فوری روابط میان آنکارا و مسکو خبر دادند و فراتر از آن، روزنامه طرفدار دولت «تکویم» ترکیه در 16 ژوئن در مطلبی ادعا کرد که پوتین از مواضع منفی خود در قبال ترکیه عقب نشینی کرده است.

در عین حال، «عبدالحمید بیلیچی» روزنامه نگاری کهنه کار و سردبیر سابق روزنامه زمان ترکیه در واکنش به این موضوع،  با تمسخر در توییتر خود نوشت: «آن کسی که از مواضع خود عقب‌نشینی کرد اردوغان است و نه پوتین. آیا مردم ترکیه می دانند که احمق فرض می‌شوند؟».

برخلاف خوشبینی ها در جامعه ترکیه و طرفداران دولت، کرملین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چیزی در محتوای نامه اردوغان که شایستگی پاسخ داشته باشد وجود نداشت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در پاسخ به نامه اردوغان گفت: «نامه مذکور یک اقدام تشریفاتی و در چارچوب پروتکل‌های رایج بوده و ترکیه هنوز شرایط دیدار دو طرف را که از سوی مسکو برای عادی‌سازی روابط قید شده، محقق نکرده است.»

ترکیه آنقدر خود را در ضعف و انزوا می بیند که این مسئله به نقطه ضعفی برای این کشور در برابر روسیه تبدیل شده است و روس ها نیز تلاش می کند خواسته های خود را به ترکیه تحمیل کند.

از طرف دیگر، می توان به تلاش آنکارا برای برقراری ارتباط به دولت سوریه اشاره کرد که یکی دیگر از نشانه های درماندگی و انزوای این کشور است. ترکیه که تا مدتی قبل یکی از سرسخت ترین دشمنان بشار اسد و حکومت سوریه بود و سعی در ریشه کن کردن دولت این کشور داشت، در حال حاضر در پی یافتن روزنه‌ای برای برقراری ارتباط با دولت سوریه است.

بنابراین، برای اردوغان، حذف اسد به عنوان یکی از دوستان سابق اش تا همین اواخر یک اولویت فوری بود، اما در حال حاضر می بینیم که یکی از رؤسای سابق اطلاعات نظامی ترکیه مدتی است که مسئول برقراری ارتباط با دولت سوریه شده است. این مسئول درباره اعلام آمادگی اسد برای برقراری ارتباط با ترکیه به شرط ممانعت از ورود تروریست‌ها به سوریه بوسیله آنکارا خبر داد.

به ادعای این گزارش، اسد آمریکا را قدرتی می‌داند که می‌خواهد با استفاده از حزب اتحاد دموکراتیک، سوریه را چندتکه کند. این حزب در کردستان سوریه و تحت حمایت دولت آمریکا قرار دارد. مقابله با استقلال‌طلبی کردهای دو کشور، مسئله‌ای است که می‌تواند دو طرف را به هم نزدیک کند. به اعتقاد معاون نخست‌وزیر ترکیه، آنکارا و دمشق به ناچار باید روابط خود را بهبود ببخشند.

جزئیات خاصی از این گزارش در روزنامه«خبرترک» به عنواتن یک روزنامه دولتی نیز منتشر شد. در این گزارش آمده است: « اسد معتقد است آمریکا می‌خواهد با استفاده از حزب اتحاد دموکراتیک، سوریه را چندتکه کند. این حزب در کردستان سوریه و تحت حمایت دولت آمریکا قرار دارد. مقابله با استقلال‌طلبی کردهای دو کشور، مسئله‌ای است که می‌تواند دو طرف را به هم نزدیک کند. به اعتقاد معاون نخست‌وزیر ترکیه، آنکارا و دمشق به ناچار باید روابط خود را بهبود ببخشند».

باید گفت به مانند روابط با روسیه، به نظر نمی‌رسد در روابط ترکیه و سوریه نیز اتفاق خاصی بیفتد؛ زیرا اردوغان هرگز آمادگی پذیرش شروط سوریه را ندارد. شرط اسد درباره ممانعت از ورود تروریست‌ها به خاک سوریه به معنای قطع حمایت اردوغان از معارضان سلفی سنی در سوریه است.

این مسئله به معنای پاره کردن و دور انداختن یکی از برگ‌های برنده ترکیه در مقابل سوریه است. این مسئله همچنین به معنای تنها ماندن ترکیه در مقابل اتحاد آمریکا و کردها در شمال سوریه است. بنابراین به نظر می‌رسد درماندگی و انزوای ترکیه همچنان دور باطل خود را طی کند و دست‌کم در آینده نزدیک تحولی در آن حاصل نشود.



 
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
safiredelvar@yahoo.com
info@safiredelvar.ir
نظر 
کد امنیتی

کد امنیتی