پایگاه خبری تحلیلی صفیر دلوار

Safire Delvar News Agency

  تاریخ انتشار : ، -78 فروردين ماه، -621 
مروری بر روزنامه های سه شنبه 25 خرداد؛

هفتمين عذرخواهي دولت يازدهم!/ نرخ سود بانکی چند درصد می شود؟

موضوع فیش های حقوقی و عذرخواهی سخنگوی دولت بابت آن در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که کاهش سود بانکی و همچنین حادثه اورلاندو در امریکا، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

موضوع فیش های حقوقی و عذرخواهی سخنگوی دولت بابت آن در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که کاهش سود بانکی و همچنین حادثه اورلاندو در امریکا، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه های قانون، شرق و اعتماد تیتر یک امروز خود را به موضوع عذرخواهی دولت بابت ماجرای فیش های حقوقی اختصاص داده اند. 

 

 
 
 
 

 

 

در همین راستا روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «هفتمين عذرخواهي دولت يازدهم» در این باره نوشت: «نشان از ضعف نيست، نشان از روحيه بالاي پذيرفتن اشتباه است؛ اشتباهاتي كه اگر تا ديروز در هر نقطه از جهان روي مي‌داد، استعفا و عذرخواهي رسم متداول آنان بود و رويه‌اي غريب براي ايرانيان. امروز اما اين گونه نيست. دولت يازدهم مبدع جمله‌اي بوده كه گوش‌ها عادت به شنيدنش نداشته‌اند. «من عذرخواهي مي‌كنم» پس از چند دهه و به سختي وارد ادبيات سياسي ايران مي‌شود تا در فرهنگ لغت دولتمردان يازدهم واژه‌اي از عذرخواهي هم يافت شود؛ واژه‌اي كه اگر در هر دوره از مملكت‌داري و با خيل عظيم مشكلات كمترين جراتي براي بيان آن وجود داشت، مي‌شد باري گران از انتقادات را برداشت. هفتمين عذرخواهي دولتمردان يازدهم در كمتر از سه سال از آغاز به كار خود با انتشار فيش حقوقي نجومي يكي از مديران بانك‌ها، ثبت مي‌شود تا نويد خوبي در فرهنگ‌سازي‌ها بدهد. فرهنگي كه يقينا بايد سال‌ها پيش يعني درست در زماني‌كه كشور در پي بي‌مديريتي و ناكارآمدي برخي مديران، مي‌رفت تا آبستن حوادث نامتعارفي شود، نهادينه مي‌شد و نشد. حسن روحاني را بايد پيشروي اين فرهنگ‌سازي‌ها دانست. او كه در نخستين ماه‌هاي حضور خود در راس قدرت اجرايي كشور، جلوي ديدگان ميليون‌ها ايراني، اشتباه خود را در نحوه تصميم‌گيري در مورد توزيع سبد كالا پذيرفت و از همه مردم عذرخواهي كرد، گام بلندي در اشاعه اين فرهنگ حداقل در بين اعضاي كابينه خود برداشت. ديگر هيچ‌كدام از وزراي روحاني در برابر انتقادات موضع طلبكارانه نمي‌گيرند، آنها با قبول سخن منتقدان و پذيرش اشتباهات خود، عذرخواهي را مقدمه‌اي بر حل نقص دستگاه تحت سرپرستي خود قرار مي‌دهند تا جداي از جدل‌هاي مرسوم، بتوانند آنچه را كه منافع ملت در آن معنا مي‌گيرد، اجرا كنند. اين‌بار براي هفتمين بار نوبت به سخنگو مي‌رسد تا از اقداماتي كه در سايه زمامداري دولت تدبير و اميد روي داده از مردم عذرخواهي كند».

 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با تیتر « مسلمانان امريكا در منگنه نژادپرستي » ضمن اشاره به حادثه تروريستي اورلاندو بهانه تشديد تمايلات نژادپرستانه شد، نوشت: «رهبران مسلمان امريكا حمله تروريستي به كلوپ شبانه در ايالت فلوريدا را به شدت محكوم كرده‌اند، ولي ‌اين حادثه ‌بهانه‌اي تازه ‌براي حمله به مسلمانان امريكا و تشديد گرايش‌هاي نژاد‌پرستانه عليه آنها شده است. دونالد ترامپ، نامزد پيشتاز جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوري امريكا گفت كه حادثه اورلاندو نشان داد تمركز او بر تروريسم اسلامي و ضرورت رويارويي با آن كار درستي بوده است، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي هم اين اقدام تروريستي را با عمليات استشهادي فلسطينيان مقايسه كرد.

به گزارش «جوان»، پس از آنكه گروه تكفيري داعش مسئوليت حمله به يك كلوپ شبانه در شهر اورلاندو را بر عهده گرفت و در حساب توئيتر خود عكس «عمران متين» عامل تيراندازي را كه گفته مي‌شود يك شهروند امريكايي افغاني‌تبار است منتشر كرد، جامعه مسلمانان امريكا به شدت اين اقدام تروريستي را محكوم كردند. «نهاد عوض» مدير شوراي روابط امريكايي اسلامي (كر) ضمن محكوم كردن كشتار اورلاندو گفت كه قاتل، نماينده عقيده اسلامي نيست. نهاد عوض تأكيد كرد: «به طور واضح مشخص است كه اين جنايت با انگيزه نفرت انجام شده است. ما آن را با شديدترين عبارت‌هاي ممكن، محكوم مي‌كنيم. تسليم نفرت‌افكني و تنفر و تسليم ترس نمي‌شويم.» همزمان رهبران اسلامي در امريكا نيز با محكوميت كشتار اورلاندو، خواستار دعا براي كشته‌شدگان شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، امام جماعت مسجدي در اورلاندو گفت: «اين اقدام غيرقابل باور است.» همچنين دفتر «انجمن ارتباطات اسلامي امريكا» از مسلمانان اين كشور خواست در راستاي اقدامات بشردوستانه و اسلامي، براي مجروحان اين حادثه تروريستي، خون اهدا كنند. اين حمله كه بامداد يك‌شنبه در يك كلوپ شبانه همجسنگرايان در شهر اورلاندو در ايالت فلوريداي امريكا رخ داد 50 نفر كشته و 53 نفر زخمي شدند».

 

روزنامه شرق نیز در گزارشی با تیتر «حق دلالي ٧ميلياردي در دولت قبل» به سخنان دیروز وزیر مسکن در مجلس پرداخته است. شرق در بخشی از این گزارش ضمن اشاره به افشاگری آخوندی از پرونده خريد ٦ فروند هواپيما می نویسد: «نیمه دوم سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی، در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل‌، مسکن و شهرسازی از سرمایه‌گذاران خارجی خواست بدون دلال و واسطه برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کنند. حالا او در جریان پروژه حذف جریان دلالی از اقتصاد ایران از قرارداد با ایرباس خبر داد که پیش‌نویس آن بدون دلال منعقد شد. عباس آخوندی، دیروز در صحن علنی مجلس در این باره گفت: با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها، پیش‌نویس قرارداد خرید ١٣٨ فروند هواپیمای ایرباس را به امضا رسانده‌ایم و در آینده، توافق با هواپیمایی بوئینگ نیز اعلام خواهد شد. این خبر خوب برای اقتصاد ایران که مدت‌هاست با نام دلال و فساد گره خورده است،‌ ضمیمه افشاگری آخوندی از توافق دولت قبل برای خرید شش فروند هواپیما شد که هزینه دلالی آن پنج تا هفت ‌میلیارد دلار بوده است. آخوندی با تأکید بر اینکه دست تمام دلال‌ها و واسطه‌ها را از این معاملات قطع کرده‌اند، درباره افشاگری خود گفت: «از فروشندگان درخواست کردیم حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند و جالب است بدانید توافقی که پیش از وزارت من برای خرید شش فروند هواپیما صورت گرفته بود، با رقم توافق‌شده اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما پنج تا هفت ‌میلیارد دلار تفاوت دارد». 

 

همچنین پوریا عالمی در ستون طنز این روزنامه در مطلبی با تیتر «ما توی چه‌چیزی شبیه هستیم؟» نوشت: «سوفیای من، آیا می‌دانی جریان عشق و عاشقی من و تو شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز و آیا می‌دانی ماجرای حمله‌کنندگان به علی مطهری در شیراز شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای زمین‌خواران و جنگل‌خواران است و آیا می‌دانی ماجرای زمین‌خواران و جنگل‌خواران شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای بابک زنجانی است. و آیا می‌دانی ماجرای بابک زنجانی شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای سعید مرتضوی است؛ و آیا می‌دانی ماجرای سعید مرتضوی شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای سازمان تأمین اجتماعی است و آیا می‌دانی ماجرای سازمان تأمین اجتماعی شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای کهریزک است و آیا می‌دانی ماجرای کهریزک شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای محمودرضا خاوری، رئیس بانک ملی، است که الان بغل سلین دیون است و همسایه‌شان شده و آیا می‌دانی ماجرای خاوری که بغل سلین دیون است شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای ورود داروهای آلوده به کشور است و آیا می‌دانی ماجرای داروهای آلوده شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای بامزه و گران گم‌شدن دکل‌های نفتی کشور است و آیا می‌دانی گم‌شدن دکل نفتی شبیه چیست؟ آفرین. شبیه ماجرای اسیدپاش‌های اصفهان است و آیا می‌دانی همه اینها توی چی شبیه هستند؟ آفرین. هیچ‌کدام پایان ندارند. پس ‌ای سوفیا اگر اینها به آخر رسید، به بابات بگو مسئله کار من هم حل می‌شود و من می‌آیم تو را می‌گیرم. قربان تو؛ کش‌دارترین میدون دنیا. »

 

روزنامه قانون امروز در گزارش اجتماعی به موضوع فحاشی در شبکه های مجازی پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان « فحاشی مجازی آلودگی حقیقی» نوشت: «بسیاری از کاربران فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی این حق را برای خود قائل هستند تا به راحتی فحاشی کنندو سبب ناراحتی و رنجش دیگران شوند.

 

لیونل مسی،اولین نام بود.همه چیز بامسی آغاز شدوکارآنقدر بالا گرفت که جمشیدمشایخی بازیگرکهنه کارایرانی راوارد ماجرا کرد و تا بوسیدن کتف های مردانه مسی پیش رفت. ماجرا از گلی آغاز شد که پس از بیش از 90 دقیقه مقاومت تیم ملی ایران در جام جهانی 2014 در دروازه تیم وارد شد و زننده گل ستاره تیم آرژانتین ، لیونل مسی بود. دقایقی بیشتر از این ورود توپ به دروازه ایران نگذشته بود که صفحات فیس بوک واینستاگرام مسی و همچنین داور مسابقه از نظرات توهین آمیز پر شد. کاربران ایرانی فضای مجازی که در زمین فوتبال از تیم آرژانتین شکست خورده بودند تصمیم داشتنددرفضای مجازی خدمت مسی برسند. در کمتر از یک ساعت بیش از یک میلیون نظر ثبت شدو اگر تا پیش از آن حملات جسته‌گریخته ای به صفحات مجازی اشخاص مشهور می شد، این بار یک کلونی هدفمند تشکیل شد که از صفحه ای به صفحه دیگر می رفت.

هفتمين عذرخواهي دولت يازدهم!/ نرخ سود بانکی چند درصد می شود؟

کمی بعدتر نوبت به ایوان زایتسف رسید. این بار بهانه شکست تیم والیبال بود و البته که ایوان نیز در صفحه فیس بوکش که توسط دو ادمین اداره می شد به این حملات گسترده واکنش نشان داد. او نوشت که انتظار نداشت چنین رفتاری را از سوی ایرانی ها شاهد باشد.

اما این روند گویا قرار نبود خاتمه یابد. در مرحله بعد و در دور جدید حملات این بار به سوی ایرانی ها اتفاق افتاد. بازیگران و ورزشکاران و هنرمندان و حتی در مواردی اشخاصی که اصلا مشهور نبودند، مورد حمله قرار گرفتند و گاهی حتی همین فحاشی ها منجر به شهرت آنان شد.همسر سابق یکی از خوانندگان زیرزمینی یکی از این موارد بود که صفحه اینستاگرامش مورد حمله دسته جمعی واقع شد. اما در این میان، سوالی همچنان وجود دارد و آن این است که دلایل این رفتار از سوی جمعی از ایرانیان چيست؟ سوالی که تاکنون جامعه شناسان و رفتارشناسان در مورد آن پاسخ داده اند اما شاید یک بار باید از خود فحاشان در فضای مجازی پرسید که توهین ها ، ناسزاها و الفاظ رکیک و گاه مزه پرانی های توهین آمیزی که در فضای مجازی نثار دیگران می کنند، چه دلیلی دارد... .

فحاشانی که در فضای مجازی نقاب به صورت دارند و به صورت دیگران پنجه می‌کشند. در میان آنان از بیکار تا منادی اخلاق و ادب یافت می شود. در این میان اما یک نکته باید بار دیگر دیده و بارها گوشزد شود.مشکل نه وجود شبکه های اجتماعی و نه راه های نوین ارتباطی که مشکلی در درون جامعه ایرانی است. اژدهایی که در درون این جامعه لانه کرده است و آرام آرام سر بیرون می آورد. فیلتر کردن و محدود کردن شبکه ها کمکی به وضعیت بحرانی امروز ما نخواهد کرد که تنها پاک کردن صورت مسأله ای است که اکنون بیش از همیشه نیازمند یافتن راه حل است. شبکه های مجازی این روزها آینه ای از ما می سازند در برابر ما، آینه ای که نباید آن را شکست بلکه باید حقیقت را در آن به تماشا نشست. حقیقتی که امروز اگر چنان اژدها از شبکه های مجازی سر برون آورده است طی یک دهه آتی می تواند چنان اژدهایی حقیقی برخیابان های شهرهایمان چمبره بزند. آتش خشمی فروخفته را باید درک کرد و برایش علاج یافت، چشم فرو بستن بر حقیقت و انکار و نفی آن دیگر چاره ساز نیست».

 

روزنامه ایران نیز در گفت و گو با رئیس کانون بانک‌های خصوصی کشور با عنوان «نرخ سود بانکی 15 درصدی، از تیر 95 » به نقل از کوروش پرویزیان نوشت: «دراین باره رئیس کانون بانک‌های خصوصی کشور و مدیرعامل بانک پارسیان توضیحات دقیق تری درباره توافق جدید بانک‌ها می‌دهد. کورش پرویزیان درگفت‌و‌گو با «ایران»درخصوص هدفگذاری تعیین‌شده برای کاهش نرخ‌های سود بانکی گفت: طبق توافقی که میان تمام بانک‌های کشور حاصل شده از تیر ماه امسال حداکثر نرخ سود سپرده بانکی برای سپرده‌های یک ساله به 15 درصد کاهش خواهد یافت. وی همچنین با اشاره به نرخ تعیین شده برای سپرده‌های کوتاه مدت افزود: نرخی که برای سپرده‌های کوتاه مدت درشبکه بانکی تعیین شده است بین 7 تا 10 درصد خواهد بود. بدین ترتیب سپرده‌های روزشمار با حداقل نرخ و سایرسپرده‌ها تا یک سال درحدود 10 درصد تعیین شده است.

این مدیربانکی با بیان اینکه طی یک سال اخیر تمام بخش‌های تأثیرگذار اقتصادی کشور درخصوص ضرورت کاهش نرخ‌های سود بانکی به اجماع رسیده‌اند، اظهارکرد: موفقیت‌های دولت درکاهش چشمگیر نرخ تورم و همچنین افت نرخ سود بازاربین بانکی که از حدود 28 درصد به 17 درصد رسیده، باعث شده تا نرخ سود سپرده 18 درصد منطقی نباشد چراکه هزینه‌های زیادی به بانک‌ها و بخش تولید وارد می‌کند. برهمین اساس درراستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و خط مشی دولت، شبکه بانکی به صورت داوطلبانه و تدریجی درحال کاهش نرخ‌های سود بانکی سپرده‌هاست.

پرویزیان در پاسخ به اینکه بانک‌ها چگونه برای کاهش نرخ‌های سود بانکی به توافق رسیدند، گفت: شبکه بانکی نیز مانند سایر بخش‌ها دارای انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی است و بسیاری از تصمیم گیری‌ها از طریق این تشکل‌ها انجام می‌شود. براین اساس طبق مذاکراتی که از ماه‌ها قبل درکانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی انجام شد، مدیران به این نتیجه رسیدند که نرخ‌های سود بانکی باید متعادل شود.

وی ادامه داد: علاوه براین شبکه بانکی با بانک مرکزی نیز هماهنگی تنگاتنگی دارند، به طوری که درماه گذشته سه جلسه میان مدیران بانک‌ها و مسئولان ارشد بانک مرکزی برگزار شد. همچنین درپیوست سیاست‌های پولی و بانکی که ازسوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد نیز بر ساماندهی نرخ‌های سود تأکید شده است».



 
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
safiredelvar@yahoo.com
info@safiredelvar.ir
نظر 
کد امنیتی

کد امنیتی