پایگاه خبری تحلیلی صفیر دلوار

Safire Delvar News Agency

  تاریخ انتشار : ، -78 فروردين ماه، -621 
🔹ایجاز و اطناب قلم🔹 (دیدگاه ها و اندیشه های دکتر عبدالصمد دولاح)

🔹ایجاز و اطناب قلم🔹 (دیدگاه ها و اندیشه های دکتر عبدالصمد دولاح)

((بأسمه تعالی شأنه العزیز))                                                                                                                                                          🔹ایجاز و اطناب قلم🔹                                                                                                                                                       (دیدگاه ها و اندیشه های دکتر عبدالصمد دولاح)                                                                                                         
 
♦گرگور خونين صیاد بوشهری♦
                                                                                                                                            🔘قسمت نخست:
🔸تأخیر چند ساعته پرواز -که سال ها است از مسافران بوشهری جدا نمي شود- و چشم در چشم نجابت همشهريان زحمتكش  در سالن انتظار، باز ذهنم را درگیر صیاد بوشهری نمود. از این فرصت بعنوان یک عضوي از کانون وکلای دادگستری استان بوشهر و جامعه وکالت ایران استفاده مي نمايم  تا یادداشتم را بر سینه تاریخ بنگارم. 
روز  كه به خانه سرانجام مي رسد قصه تلاش آغاز می شود صيادان آستين همت بالا مي كشند و تا پاسي از شب براي معاش و روزي حلال خود را به دريا و تلاطم هايش مي سپارند.هر انسان در سراسر گیتی و در طول تاریخ حیات  بشر همواره برای معاش خود در تکاپو بوده و این جریان زندگی،  روز و شب را نمی شناسد.در این تلاطم بی رحمی ها صیاد بوشهری" محمود سیامیر" به همراه جگرگوشه خود گرگور را در قایق کوچک خود می گذارد و دل به دریا می زند.  شرط توفیق این است که شب تا صبح تلاش کند که شاید گرگورهای خود را  پر از نعمت دريا نماید و مانند همه ما سایبانی برای عزیزان خود باشد و چه بسا خود و فرزندانش قادر باشند از یک زندگی حداقلی برخوردار شوند.اما گويا اينكه سرنوشت براي او مي بايست از سر نوشته شود!امواج بی رحم دریا قایق را به آبهای سرزمینی کشور عربستان پرتاب می کند و در نزدیکی های اسکله مرجان توسط نیروی مرزبانی دريايي دولت عربستان قایق کوچک صیاد بخت برگشته بوشهري به رگبار بسته مي شود." فرزاد" در تاریکی شب بی آنکه صیدی در دامن قایق خود ببیند به یکباره با جسد بی جان پدر مواجه مي شود. قایق را بسوی اسکله بوشهر هدایت می کند و خون می گرید ، در حوالي اسكله مرجان ، مرجاني كه نيافت جان پدر نيز از دست داد!
🔸"حق بر حیات "از مهمترین حقوق انسانی (بشر) به شمار می رود که از "قواعد آمره" در نظام بین المللی محسوب می گردد و " استنثناء" ندارد ؛همانطوری که "حق بر منع شکنجه" دارای همه خصیصه های حقوقی آمره است. اگر چه اين واقعه در ابعاد مختلف نسل های سه گانه حقوق بشر بایستی واکاوی شود اما در این نوشتار تنها به"حق بر حیات" از نظرگاه حقوق به اختصار گفتگو می کنیم، که پیام "حقوق" چیست؟ عدالت چه می گوید؟ "قانون" چه مجوزی داده است؟ هر چند توجه به مسائل "امنیتی " نکته دیگری است  تا از نظر دور نشود و بر پایه احساس"امنیت ملی" و منافع کلی دو دولت و ملت مسلمان ارجحیت بیشتری دارد که "منازعه" یا "نزاع" تعبير شود، زيرا هر یک از این وضعیت هاي خاص بین المللی یا منطقه ای دارای آثار دیگری نيز می تواند باشد. خاورمیانه حاضر- که تا شاخ آفریقا نیز بر شمرده می شود -جایگاه فوق العاده مهم "ژئوپولتیک"دارد که هوشیار ي سیاسی و حقوقي فراوان می طلبد. با همه این اوصاف کاری که با صیاد بی پناه بوشهری شده توجیهی ندارد.                                                                                                                                                                                 🔸حقوق این پیام زیبا دارد که "حق بر حیات" همه آن چیزی است که "انسان" باید به آن برسد و اين  وابسته به حیات است. ساده تر آن كه فرد حق زندگی دارد و زندگی اش مصون از تعرض دیگران است. اگر حتی بخواهیم از دیدگاه مکاتب مادی و علمی تا رادیکال ترین نظریه پرداز در جهان به این نکته بنگريم "حق بر حیات" منشاء حقوق بشر است. چرا که حقوق بشر منوط و متوقف بر زنده بودن ابناء بشر است، از این جهت حق بر زندگی بر حقوق دیگر اولویت دارد. اگر بخواهیم این تقسیم بندی آکادامیک و نظری از نسل های حقوق داشته باشیم ؛ حقوق مدنی و سیاسی ، نسل اول است، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نسل دوم ،قرارداد و حقوق همبستگی مانند؛ حق بر صلح و حق بر ميراث مشترک بشریت و...در قلمرو نسل سوم حق بشر نامیده می شود. و در این تقسيم بندی  "حق بر حیات " بنیان آن است و بدون آن اصلاً حقوق ، ارزش و کاربردی ندارد.
 حقي كه صیاد نگون بخت بوشهری از آن  محروم شده زندگی است .چرا؟! و به چه علت؟!
 
🔘ادامه دارد...


 
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
safiredelvar@yahoo.com
info@safiredelvar.ir
مرتبط باموضوع
قسم به نام رئیس جمهور به جای نام خدا!

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

🔹ایجاز و اطناب قلم🔹(دیدگاه ها و اندیشه های دکتر عبدالصمد دولاح) ♦گرگور خونين صیاد بوشهری♦ 🔘قسمت دوم :

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

قهرمانان ملی می‌توانند خدمت خود را در تیم ملی انجام دهند

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

مديركل محترم آموزش و پرورش استان بوشهر و آنچه ميبايست جهت تنوير افكار عمومي پاسخ دهد

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

ارتقاء بخش دلوار از گفتار تا عمل !!!!!!

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

اطلاعیه پلیس بوشهر درباره کلیپ \\\\

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

ارسال محموله سخاوت و همدلي يادگاران شهيد رئيسعلي دلواري به منطقه زلزله زده غرب

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

طعم شيرين فجر در شهر دلوار

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

حفر تونل زیر دریا برای آبشیرین‌کن بوشهر

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

مخالفت شورای نگهبان با معافیت‌های جدید سربازی

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

نظر 
کد امنیتی

کد امنیتی