پایگاه خبری تحلیلی صفیر دلوار

Safire Delvar News Agency

  تاریخ انتشار : ، -78 فروردين ماه، -621 

بیانیۀ آقای رئیس جمهور؛ اعترافی دیرهنگام اما درست

حالا که دولت، وجود یک اشکال در کار خود را پذیرفته، خوب بود که تمام مسئولیت آن را می پذیرفت و نمی کوشید دولت های قبل را شریک در اشتباه دولتی کند که بیشتر عمرش گذشته است.  

هرچند موضع‌گیری تازه رئیس دولت یازدهم درباره پرداخت‌های نجومی به گروهی از مدیران، بسیار دیرهنگام رخ داد، اتفاق مهم و پسندیده‌ای بود که با پذیرش مسئولیت این اتفاق تلخ از سوی دولت، می‌تواند به شکل جدی بستر تغییر این وضعیت را فراهم سازد. 

دکتر حسن روحانی، رئیس محترم جمهور، سرانجام پذیرفت که پرداخت و دریافت برخی حقوق‌ها در دولت او نامتعارف بوده است. 

بنا بر این گزارش، روز گذشته، نوشته‌ای در چند قسمت در صفحۀ توییتر آقای رئیس جمهور منتشر شد که یک قسمت از آن چنین بود: «طبق آیین‌نامه‌های سال ٩٠، یک مدیر می‌تواند حتی تا یک میلیارد تومان هم دریافتی داشته باشد! که این آیین‌نامه‌ها باید اصلاح شود» و در یک قسمت دیگر آن آمده بود: «اشکالی که در زمینه حقوق‌های نامتعارف وجود دارد منحصر به یک قوه و یا دستگاه خاص نیست». این دو عبارت، خلاصۀ بیانیۀ دیروز آقای رئیس جمهور دربارۀ حقوق‌های نامتعارف است. 

اگر آقای رئیس جمهور، طبق وعدۀ انتخاباتی‌اش، پس از صد روز از تصدی مسئولیت مهم ریاست جمهوری، چنین مباحثی را مطرح می‌کرد، نه تنها افکار عمومی، به راحتی آن را می‌پذیرفت، بلکه بدون تردید با او کاملاً همراهی هم می‌کرد و او به پشتوانۀ افکار عمومی و حمایت مقامات عالی رتبۀ نظام تا الان توانسته بود هم این مسأله را حل کند و هم چندین بار آن را به مردم گزارش دهد و این اتفاقی است که نیفتاده است. 

آنچه در این مدت اتفاق افتاد، ابتدا شوک عمیقی بود که به دولت وارد شد. سپس برخی افراد به دفاع فردی از خود پرداختند و برخی سازمان‌ها و وزارت خانه کوشیدند با اقدامات مقطعی، از التهاب موجود در جامعه کم کنند؛ اما سماجت مردم در شبکه‌های موبایلی و تداوم خبر رسانی برخی رسانه‌های رسمی نه فقط اجازه نداد این التهاب فروکش کند، بلکه بر شدت و حدت آن هم افزودند. 

بنابر این، آقای رئیس جمهور خود وارد این بحران شدند و با برخی برخورد‌ها در این مسیر تلاش کردند. مردم اما هنوز می‌پرسیدند و قانع نشان نمی‌دادند. تا دیروز. پریروز در صفحۀ منسوب به آقای رئیس جمهور در توییتر چند جملۀ بریده بریده منتشر شد که باز هم افاقه نکرد. تا دیروز. 

بنا بر این گزارش، آقای رئیس جمهور، دیروز در اقدامی پسندیده، اما دیرهنگام، دربارۀ دریافت و پرداخت حقوق‌های نجومی در دولت خود بیانیه‌ای صادر کرد. اقدام او پسندیده است؛ چون بالاخره مسئولی در این حد و جایگاه به اشتباه در مجموعۀ خود اعتراف کرده و این بسیار درست و پسندیده است. اما این اقدام دیر هنگام است؛ چون خیلی بعد از افشاگری مردم در شبکه‌های موبایلی و خبرنگاران در رسانه‌های رسمی صورت گرفته است. 

از دولتی که می‌گوید از ژنرال‌ها تشکیل شده است انتظار می‌رفت، در‌‌ همان نخستین روزهایی که مسئولیت کار را بر عهده گرفتند، به بیان این مشکل می‌پرداختند و به سرعت آن را حل می‌کردند تا هم سرمایۀ اجتماعی خویش و هم اعتبار چندین میلیون همکار شریف و زحمتکش خود در سراسر این سرزمین را حفظ کنند. 

البته هم اکنون که دولت، وجود یک اشکال در کار خود را پذیرفته، بهتر آن بود که همه مسئولیت آن را می‌پذیرفت و نمی‌کوشید دولت‌های قبل را شریک در اشتباه دولتی کند که بیشتر عمرش گذشته است. 

اقدام آقای رئیس جمهور، دیرهنگام؛ اما از یک نظر دیگر هم پسندیده است و آن هم اینکه رویکرد او معطوف به آینده است. او می‌خواهد که از این مشکل برای نظام اداری کشور یک فرصت بسازد و پرداخت‌ها را در اتاق شیشه‌ای و در برابر دیدگان مردم بگذارد. قطعاً این رویکردی است امیدبخش و بدون شک با حمایت مقامات ارشد نظام و همراهی مردم به ثمر خواهد نشست.
 
م تابناک


  روحانی . رئیس جمهور . پرداخت های نجومی
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
safiredelvar@yahoo.com
info@safiredelvar.ir
مرتبط باموضوع
نظر 
کد امنیتی

کد امنیتی