پایگاه خبری تحلیلی صفیر دلوار

Safire Delvar News Agency

  تاریخ انتشار : ، -78 فروردين ماه، -621 

سی سریال فاخر تلویزیون چه سرنوشتی خواهند یافت؟

هزینه تولید چه در حوزه سینما و چه در حوزه تلویزیون به مراتب افزایش یافته و به همین دلیل، نمی‌توان با اعتبارات کنونی رسانه ملی، اقدام چندانی در این زمینه داشت؛ هرچند شاید بتوان در این فضا، اقدام به تولید سریال‌های کوتاه فاخر کرد و برخی از این آثار ارزشمند را در ده یا پانزده قسمت ساخت تا هزینه تولید کاهش یابد؛ تاکتیکی که شاید بتوان در سال 95 نیز اجرایی اش کرد.  

با وجود تغییرات رخ داده در صداوسیما و تلویزیون، همچنان سرنوشت سی پروژه فاخر تلویزیون که در دوره سرافراز نیز به تولید نزدیک نشدند، در ابهام قرار دارد و ابعاد مالی این سریال‌های عمدتاً تاریخی باعث شده تا تلویزیون از این مجموعه‌ها بی‌بهره باشد اما آیا تغییر جدی در این زمینه رخ خواهد داد و مشخصاً آثاری درباره بزرگانی چون سعدی، مولوی و... توسط تلویزیون کشورمان ساخته خواهد شد؟

همزمان با اینکه منصور براهیمی، سرپرست نویسندگان سریال «سعدی» از پایان نگارش این سریال «الف ویژه» و پروژه فاخر نمایشی خبر داد، این پرسش مطرح شد که آیا صداوسیما در دوره فعالیت مدیران جدیدش، از توان لازم برای ساخت مجموعه آثار فاخری که تحت عنوان «الف ویژه» در رسانه ملی شناخته می‌شوند،  برخوردار است؟

مجموعه‌های شهید تهرانی مقدم، شهید مطهری، امام خمینی(ره)، حضرت ابراهیم(ع)، شهید باكری، شهید متوسلیان، شهید چمران، سلمان فارسی، حضرت موسی، سعدی که ظاهراً در مجموع سی پروژه بزرگ تلویزیون محسوب می‌شود در چند سال اخیر مراحل متفاوتی را پیموده‌اند. برخی از این آثار حتی سناریوی نهایی نیز ندارند و به دلایل مختلف -عمدتاً بودجه- سرمایه گذاری برای نگارش سناریویشان نیز انجام نشده است.

برخی سریال‌های دیگر نظیر سلمان فارسی که میرباقری در پی ساختش بود، سناریوی نهایی نیز دارند؛ اما هزینه بالای تولید باعث شده تا تلویزیون نتواند در این زمینه تولید را آغاز کند. مشخصاً درباره سریال سلمان فارسی برآورد شصت میلیارد تومانی صورت پذیرفته که با تکیه بر سوابق، می‌توان اطمینان داشت، رقم تمام شده چنین سریال‌های تاریخی بیش از برآوردهاست.

در این بستر طبیعتاً اگر قرار بر تولید سریال‌های با کیفیت باشد، تلویزیون نیازمند بودجه‌ای بسیار قابل توجه است که با توجه به وضعیت بودجه صداوسیما، چنین اعتباراتی اکنون در اختیار مدیران تلویزیون نیست و همین مسأله احتمالاً تولید این سریال‌ها را تا زمان نامشخصی به تعویق خواهد انداخت، ولی می‌توان برای عبور از این فضا یک راه تازه در نظر گرفت.

شاید یکی از راه‌هایی که بتوان هزینه‌ها را در صداوسیما کانالیزه کرد، تعریف ردیف بودجه برای تولید باشد؛ برای نمونه، در پروژه تولید سریال‌های فاخر، مجلس شورای اسلامی می‌تواند بخشی از بودجه سازمان صداوسیما را به عنوان ردیف بودجه تولید سریال‌های فاخر در نظر بگیرد و محل هزینه‌کرد این اعتبارات را برای تولیدات تلویزیونی با کیفیت اختصاص دهد.

شاید بدین ترتیب بتوان امید داشت که در سال‌ آینده و همزمان با افزایش مرسوم بودجه رسانه ملی، موتور تولید این سریال‌ها با سرعت بیشتری به حرکت درآید و در نیمه دوم سال 96 یا نیمه نخست سال 97 شاهد رونمایی از چند سریال فاخر و جذاب برای عموم مردم باشیم، زیرا با شرایط کنونی حتی اگر مدیران رسانه ملی همت بگمارند، بعید است بتوانند یک باره میلیاردها تومان برای آغاز تولید چند سریال فاخر اختصاص دهند.

حقیقت آن است که هزینه تولید چه در حوزه سینما و چه در حوزه تلویزیون به مراتب افزایش یافته و به همین دلیل نمی‌توان با اعتبارات کنونی رسانه ملی، اقدام چندانی در این زمینه داشت، هرچند شاید بتوان در این فضا، اقدام به تولید سریال‌های کوتاه فاخر کرد و برخی از این آثار ارزشمند را در ده یا پانزده قسمت ساخت تا هزینه تولید کاهش یابد؛ تاکتیکی که شاید بتوان در سال 95 نیز اجرایی اش کرد.



  سریال تلویزیون
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.
safiredelvar@yahoo.com
info@safiredelvar.ir
مرتبط باموضوع
کیسه های نیم منی ، جایگزین تجهیزات ایمنی

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

نماينده ولى فقيه و امام جمعه بوشهر : بندر دلوار نياز به يك تغيير اساسى دارد .

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

کاسبی کلیک با تصاویر پیکر «حبیب» بعد از «داداشی» و «اولادی»

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

در سطح جهان با عکاسی در حریم خصوصی و عمومی چه برخوردی می‌شود؟

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

مقام معظم رهبرى: همین رئیس‌علی شماست که رئیس‌علی ملت ایران است.

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

كريمی در امتداد قيام شهيد رئيسعلی دلوارى

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

توقف پخش ماهواره‌ای مسابقات فوتبال یورو ۲۰۱۶ از تلویزیون ایران

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

چاله تخت جمشید با پنج کامیون خاک پر شد!

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

متن پيام مقام معظم رهبري به مناسبت سالگرد شهادت شهيد رئيسعلي دلواري

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

بازهم عدم حضورشهرداربوشهروبافته شدن حلقه دوم سريال عدم حضور

[ ، -78 فروردين ماه، -621 ]

نظر 
کد امنیتی

کد امنیتی